Studiegroep Apocalyps

De Studiegroep

Apocalyps

De Studiegroep is een nieuw initiatief van de Nationale Vertelschool. Binnen de Studiegroep verkennen en verdiepen we op creatieve wijze grote thema’s. Het komende thema is de Apocalyps.

We doen dit op negen woensdagavonden vanaf woensdag 27 februari t/m woensdag 24 april 2019. De opzet van deze studiegroep is zo vormgegeven dat de avonden onafhankelijk van elkaar gevolgd kunnen worden.

Wij gaan in deze studiegroep onderzoeken waar de Apocalyps voor staat en hoe deze zich verhoudt tot de ontwikkeling van de huidige mens.

Een inspirerende studiegroep met verhalen, teksten, tekeningen en heel veel oefeningen om door te dringen tot het wezenlijke van de mens en zijn verhouding tot de wereldontwikkeling.

Gebruikte afbeelding

De afbeelding hierboven is een schilderij van Viktor Vasnetsov en is geschilderd in 1887. Het stelt de vier ruiters van de Apocalyps voor.

Wat heb je aan de studiegroep?

In deze creatieve studiegroep zullen we op zoek gaan naar het wezenlijke van de Apocalyps. Op het moment dat je hier een gevoel voor ontwikkeld hebt kun je:

• de gebeurtennissen in de wereld beter duiden
  • sprookjes, mythen, epossen en andere verhalen beter begrijpen
  • jezelf beter plaatsen in de huidige roerige wereld.

Voor wie is het?

Voor iedereen die geïnteresseerd is om binnen het kader van een creatieve studiegroep grote maatschappelijke thema’s te verkennen en te verdiepen.

Welke hulpmiddelen hebben we?

• Verhalen uit de geschiedenis
  • Delen van elkaars persoonlijke verhalen
  • Inzetten van sprookjes, mythen, epossen en andere volksverhalen
  • Creatieve opdrachten
  • Lezen van teksten uit boeken
  • Goetheaans-gesprek

Wat zijn de boeken van waaruit we werken?

• Het boek Openbaring van Johannes
  • Apocalyps lezingen
  • Apocalyps en Priesterschap

De laatste twee boeken zijn van de grondlegger van de Vrijeschool de Oostenrijkse filosoof dr. Rudolf Steiner

De docent

Wim Wolbrink vertelt al vele jaren verhalen in binnen- en buitenland op festivals, in theaters, bedrijven en bij mensen thuis. Leuke, spannende, meeslepende verhalen. Mythen, sagen, legenden, fabels en wonder tales

Wim: Het zien van een verhaal is het bewijs van het hebben van een innerlijke wereld

Zijn opleiding tot verhalenvertellen heeft Wim Wolbrink genoten aan het Emerson College in East Sussex, Engeland. Wim is naast verteller en docent ook menskundig adviseur. Hij organiseert symposia, festivals en studiegroepen waarin het veelzijdig gebruik van verhalen een prominente plek in neemt.

Wims websites

Volg de activiteiten van Wim Wolbrink op Twitter! @Wim_Wolbrink

Lesdagen en tijden

Woesdagavonden

• 27 februari
  • 6, 13, 20 en 27 maart
  • 3, 10, 17 en 24 april 2019

De opzet is zo vorm gegeven dat de avonden onafhankelijk van elkaar gevolgd kunnen worden.

• We werken van 20:00 – 21:30 uur
  • Inloop 19:45 uur en napraten kan tot 22:00 uur

Leslocatie en adres

• Leslocatie: de vrijeschool de Noorderkroon
  • Adres: Olieslagweg 138 7521 JG Enschede

Om het gebruik van de ruimte van de Noorderkroon, koffie, thee en lekkers te kunnen bekostigen vragen wij een vrijwillige donatie.

Voor hen die draagkrachtig zijn vragen wij een richtbedrag van € 15,- per avond.

Aantal deelnemers

Niet van toepassing

Aanmelding

Vragen?