Aartsengel Uriël & de Filosofie vd Vrijheid (Online)

Met een zwaard in zijn rechterhand
Met een vurig en helder licht in zijn linkerhand
zal Uriël streng
vanuit een scherp inzicht
grenzen stellen.
Onverbiddelijk in de vorm
van een eerlijk oordeel.

Inleiding

Van de zeven aartsengelen zijn er vier die als vooraanstaand beschouwd kunnen worden. Van deze vier belangrijke aartsengelen is aartsengel Michaël de bekendste en aartsengel Uriël de onbekendste. De aartsengel Uriël heeft zich verbonden met de lucht / licht ruimte. Daar het hoogzomer wordt en de hele atmosfeer doorstraald wordt door de hoogstaande zon is de hoogzomer, Sint Jan op 21 juni,  het beste moment om deze onbekende aartsengel een podium te geven.

Boeken ter inspiratie

• Een belangrijk boek om door te dringen in het beleven van wat de aartsengelen beogen is de Filosofie van de Vrijheid van de Oostenrijkse filosoof dr. Rudolf Steiner. Dit boek zal dan ook een belangrijke basis vormen van deze online les.
  • Een tweede boek dat tot inspiratie zal dienen is het boek van Dieter Brüll met als titel Bouwstenen voor een sociaal sacramentalisme

Deze boeken hoeven door de deelnemers niet aangeschaft of gelezen te worden. Het is eerder een richtingaanwijzer voor de docent om zijn lessen te onderbouwen en te verantwoorden.

Bouwstenen voor een sociaal sacramentalisme

Inhoudelijke richtingaanwijzers

• De aartsengel Uriël wordt ook wel eens de Engel der Wrake genoemd. Dat is schijn. In werkelijkheid heeft de mens het oordeel over zichzelf voltrokken.
  • Uriël werpt het licht op ons omgangsleven. Dit is zijn primaire werkingsgebied.
  • De menselijke waardigheid is onaantastbaar. Daarin ligt een exacte beschrijving van het uriëlische gebaar.
  • Wat ondernemen wij om ons sociaal-worden te oefenen?
  • Michaëlische bewustzijnsverruiming versus uriëlische bewustzijnsoffer.
  • De Goede Vader trekt het gordijn opzij. Hij laat Zijn Licht Uriel de werkelijkheid belichten en de mens ontdekt: dat heb ik van mezelf gemaakt.
  • Missie Uriël: Om tot een verlossingsdaad te komen moeten het religieuze en het sociale samenwerken.
  • Het ware erbarmen is het grondgevoel waar al het sociale uit voortvloeit: de nood van de medemens tot motief van het eigen handelen te maken.
  • Mensen willen niet langer op de genade van boven wachten, zij willen de verbinding naar boven met de geestwereld herstellen als resultaat van de eigen worsteling.

Wat gaan we doen?

Op een speelse en praktische wijze worden met  verhalen, waarnemingsoefeningen, spelvormen, gesprekken en tekeningen de onbekende aartsengel Uriël voor de deelnemers ontsloten.

Het kan handig zijn om bij de les tekenpapier en tekenpotloden als ook pen en papier klaar te hebben liggen. Al tekenend kunnen wij soms beter doordringen in de grootse inzichten van de geestelijke wereld.

Gebruikte afbeelding

Icoon aartsengel Uriël geschilderd door Marian van Delft van ‘t Ateljeetje – Noordijk

Gastheer en docent Wim Wolbrink

Wim Wolbrink (1965) is verteller, verteldocent, verteltrainer, oprichter van de Nationale Vertelschool en menskundig adviseur. Verder is Wim Wolbrink organisator van symposia en festivals waarin het vertellen centraal staat. Zijn opleiding tot verhalenverteller heeft Wim Wolbrink gevolgd aan het gerenommeerde Emerson College in East Sussex, Engeland. Met een verhaal, legende, mythe, sprookje of sage opent Wim Wolbrink de innerlijke wereld van de luisteraar. Ieder mens heeft de gave om met zijn zogenoemde ‘derde oog’ een innerlijke voorstelling te scheppen. Via die weg kan een mens beginnen door te dringen in de diepte van de Filosofie van de Vrijheid.

Data, tijd, locatie

We werken aan het verdiepen van inzicht in de aartsengel Uriël op dinsdagavond 21 juni 2022. We werken online via een toegestuurde Zoom-link vanaf 20:00 uur. We sluiten af om 21:30 uur. De foyer gaat open vanaf 19:55 uur. Na 21:30 gaat de herberg open. Dat betekent dat de deelnemers informeel met elkaar in grotere Zoom-kamers kunnen napraten. Deze vorm van nabeschouwen wordt door de meeste deelnemers zeer op prijs gesteld.

Online

We werken online. Na opgave krijg je ruim van tevoren een Zoom-link toegestuurd. Via deze link kun je deelnemen aan, hopelijk, inspirerende sessie over de aartsengel Uriël.

De online bijeenkomst kost € 20,-. Mocht het cursusbedrag voor je een onoverkomelijke drempel opleveren dan kun je contact opnemen met de organisatie via  info@nationalevertelschool.nl.

Aanmelden gaat heel eenvoudig. Stuur een mailtje naar secretariaat@nationalevertelschool.nl of bel tijdens kantooruren op het telefoonnummer: 06 – 133 47 333.

Na de aanmelding krijgt de deelnemer een bevestiging toegestuurd. Daarna volgt een factuur inclusief BTW. Vervolgen krijgt de deelnemer ruim voor de les betreffende Zoom-link in zijn of haar e-mail inbox. Via deze Zoom-link kan de student deelnemen aan de inspirerende les over de aartsengel Uriël.