Filosofie van de Vrijheid en de Clown

Eind negentiende eeuw werd er een ongekend rijk boek geschreven: Filosofie van de Vrijheid van de Oostenrijkse filosoof dr. Steiner. Het boek is echter zo moeilijk geschreven dat de meesten het boek snel terzijde leggen. Tegelijkertijd voelen ze: “Ja, maar ik wil dit boek doorgronden!” En inderdaad er liggen bijzondere en mooie kiemen in verborgen. Als deze ontkiemen en tot bloei komen dan valt ongekende vreugde bij de lezer ten deel.

Maar hoe het boek te ontsluiten? In deze eendaagse workshop bundelen twee bijzondere mensen hun krachten: de Franse, en nu in Engeland wonende clown Vivian Gladwell en de uit Nederland afkomstige verteller en verteldocent Wim Wolbrink. Zij hebben samen in het voorjaar van 2018 in Engeland een speciaal programma ontwikkeld. Op een buitgewoon speelse manier worden met verhalen, clownsoefeningen, spelvormen en gesprekken het boek de Filosofie van de Vrijheid voor de deelnemer ontsloten. Zo worden ongekende diepe inzichten en rijke humor gecombineerd.

Vivian Gladwell
Vivian Gladwell is de oprichter en directeur van Nose to Nose en heeft honderden workshops over de hele wereld gegeven. Hij woont zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Frankrijk, waar hij in 1978 clownerie begon. Hij spreekt vloeiend Frans en Engels.

Vivian begon les te geven in 1988 als onderdeel van het Lifeways Festival op Emerson College – UK. Hij creëerde Nose to Nose in de UK in 1990 en Nose to Nose in Noord-Amerika in 2006. Ook was hij de grondlegger van Fool View, de sociale Clown. Verder leidde hij trainers op in het Verenigd Koninkrijk, de VS, Duitsland en Italië.

Zijn clownswerk zet hij in op diverse en uiteenlopende gebieden: lerarenopleiding, geneeskunde, conflictbeheersing, ecologie en intercultureel werk in Zuid-Afrika, VS, Senegal, Vietnam, India, Maleisië, Italië, Duitsland en Noorwegen.

Hij zet de clown in als een sociale speelplaats voor het verkennen van onze menselijkheid.

Wim Wolbrink
Wim vertelt al vele jaren verhalen in binnen- en buitenland op festivals, in theaters, bedrijven en bij mensen thuis. Leuke, spannende, meeslepende verhalen. Mythen, sagen, legenden, fabels en wonder tales.

Op zijn 42e richtte hij samen met zijn collega Frans de Vette de Nationale Vertelschool op. Honderden mensen hebben op deze manier kennis mogen maken met de kracht en de speelsheid van de vertelkunst.

Op zijn 49e maakte hij kennis met de Filosofie van de Vrijheid. Nu zet hij de vertelkunst en verhalen in om allerlei thema’s te verkennen en te verdiepen.

Zijn opleiding tot verhalenvertellen heeft Wim Wolbrink genoten aan het Emerson College in East Sussex, Engeland. Wim is naast verteller en docent ook menskundig adviseur. Hij organiseert symposia, festivals en studiegroepen waarin het veelzijdig gebruik van verhalen een prominente plek in neemt.

Voertaal
Eenvoudig te begrijpen Engels. Ondanks dat de oorspronkelijke tekst van de Filosofie van de Vrijheid voor menigeen ondoorgrondelijk is, is de opzet van deze dag dat iedereen met basiskennis van de Engelse taal zonder moeite mee kan komen.

Aantal deelnemers
Minimaal zes en maximaal zestien.

Wij vragen bijdragen naar draagkracht. Wat is voor jou haalbaar?

• € 95,- kortingsbijdrage inc. 21% btw
  • € 130,- norm bijdrage inc. 21% btw
  • € 170,- ondersteuningsbijdrage inc. 21% btw
  • € 195,- zakelijke inschrijving ex. 21% btw

Bovenstaande kosten zijn inclusief koffie, thee, lekkers en lunch.

Aanmelden gaat heel eenvoudig. Stuur een mailtje aan info@nationalevertelschool.nl of bel met ons kantoor op T: 074 – 2422696. Je krijgt dan per e-mail een factuur met IBAN opgestuurd met het afgesproken bedrag. Na betaling ben je definitief aangemeld.

Kosteloos annuleren is mogelijk tot twee weken voor aanvang van de training; daarna geldt: tot een week voor aanvang teruggave van de helft van het bedrag, daarna is geen teruggave meer mogelijk.

De VOF Nationale Vertelschool is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 30.222.493.