Het tekenen van de Filosofie van de Vrijheid

“Denken is het aangrijpingspunt.
Ook het voelen kan pas door ons denken begrepen worden.
Elk individu kan zelf de schepper en de schouwer van zijn gedachten zijn.
Hierin toont zich de grootsheid van de mens.”

Naar Rudolf Steiner uit de Filosofie van de Vrijheid (1894)

In 1917, in het jaar dat Europa in zijn allerdiepste crisis verkeert, zegt de grondlegger van de antroposofie iets zeer opmerkelijks:

„Ich würde zum Beispiel sehr gerne den Inhalt meiner Philosophie der Freiheit zeichnen. Das ließe sich ganz gut machen. Nur würde man es heute nicht lesen können. Man würde es heute nicht empfinden können, weil man heute auf das Wort dressiert ist.“ (Gesamtausgabe, Band K 45, Das graphische Werk.)

Vertaald in het Nederlands:

“Ik zou bijvoorbeeld heel graag de inhoud van mijn Filosofie van de Vrijheid willen tekenen. Dat zou heel goed kunnen. Alleen, tegenwoordig kan men het niet lezen. Men kan het tegenwoordig niet beleven, want men is vandaag op het (gesproken) woord gericht.”

Nu, 100 jaar later, zijn de fantasierijke vermogens van de mensheid voldoende ontwikkeld: Men kan nu de inhoud van de Filosofie van de Vrijheid artistiek en kunstzinnig vormgeven. Bijvoorbeeld in de vorm van schilderijen, schetsen, tekeningen, of andere picturale technieken. Zo kan men kunstzinnig met de inhoud omgaan, zich hieraan ontwikkelen en zo de inhoud beeldend presenteren.

En dát gaan we doen! Het magnetische boek de Filosofie van de Vrijheid gaan we tekenen en schetsen. Het boek kent zoveel geheimen, zoveel aantrekkingskracht dat mensen het blijven lezen. Maar het is zo moeilijk te pakken, zo lastig te begrijpen. Wellicht – en dat hoopt de docent – lukt het met tekenen om door te dringen tot deze grootse inhouden van dit meer dan 100 jaar oude en o zo belangrijke boek.

Sleutel tot het waarnemen van de geestelijke wereld

Veel mensen verlangen ernaar dat er meer is dan alleen een materiële wereld. Velen weten intuïtief dat er ook een wereld van de ziel en een wereld van de geest is. Maar wat dan weer precies geest is en wat ziel, dát weten we dan weer niet.  De Filosofie van de Vrijheid van Rudolf Steiner is de sleutel tot het waarnemen van de wereld van de geest. Het boek laat de weg ernaartoe zien. En ieder mens kan die weg gewoon bewandelen.

Denken

Denken is het aangrijpingspunt. Elk individu kan zelf de schepper en de schouwer van zijn gedachten zijn. Hierin toont zich de grootsheid van de mens. Als een oneindig mooi wezen, dat als goddelijk beschouwd moet worden. Het denken van de mens is volgens Steiner in zichzelf gegrond en autonoom aanwezig. Hij stelt dat gedachtes ingrijpen op de menselijke fysiologie. De mens is een geestelijke bron, die gehuisvest is in een stoffelijk lijf. Dit staat tegenover de visie van de neurologie: dat gedachtes oppoppen in de hersenen als gevolg van een fysiek proces. Steiner nodigt met zijn Filosofie van de Vrijheid de lezer uit om die geestelijke bron in al zijn grootsheid al schouwende te activeren.

Zuiver handelen

Op vele niveaus komt het handelen van een mens tot stand. Instinctief, emotioneel, mentaal en moreel. Je hand trekt zich instinctief terug na het aanraken van een hete oven. Uit troost sla je je armen om iemand heen. In gedachten zie je je al wonen in een andere woning. Een hoog, geestelijk en zuiver niveau van handelen is het handelen dat voortkomt vanuit een moreel besef. Dat zet de mens in beweging om iets voor de medemens of de maatschappij te doen.

Ware vreugde

Wat is de waarde van je leven? Al wikkend en wegend kan een mens geen antwoord op die vraag geven. Wat eerst op de negatieve schaal wordt gelegd, kan later wel eens worden verplaatst naar de positieve kant. En omgekeerd. Steiner zegt dat de mate waarin een individu doelen stelt, nastreeft en in vervulling ziet gaan, waarde geeft aan diens leven. Dát schept de ware vreugde.

Wat gaan we doen?

Op een speelse en praktische wijze worden met tal van verhalen, waarnemingsoefeningen, spelvormen, gesprekken, schetsen en tekeningen het boek de Filosofie van de Vrijheid van de Oostenrijkse Filosoof Rudolf Steiner voor de deelnemer ontsloten. Het kan handig zijn om bij elke les tekenpapier en tekenpotloden, als ook pen en papier klaar te hebben liggen. Al tekenend kunnen wij soms beter doordringen in de grootse inzichten die in de Filosofie van de Vrijheid verscholen liggen.

Gastheer en docent Wim Wolbrink

Wim Wolbrink (1965) is verteller, verteldocent, verteltrainer, oprichter van de Nationale Vertelschool en menskundig adviseur. Verder is Wim Wolbrink organisator van symposia en festivals waarin het vertellen centraal staat. Zijn opleiding tot verhalenverteller heeft Wim Wolbrink gevolgd aan het gerenommeerde Emerson College in East Sussex, Engeland. Met een verhaal, legende, mythe, sprookje of sage opent Wim Wolbrink de innerlijke wereld van de luisteraar. Ieder mens heeft de gave om met zijn zogenoemde ‘derde oog’ een innerlijke voorstelling te scheppen. Via die weg kan een mens beginnen door te dringen in de diepte van de Filosofie van de Vrijheid.

Data, tijd, locatie

We verkennen en tekenen de Filosofie van de Vrijheid op woensdagavond 25 mei 2022. We beginnen vanaf 19:30 uur. (Inloop vanaf 19:10 uur.) We sluiten af om 21:30 uur. (Uitloop tot maximaal 22:00 uur.)

Locatie: Ontmoetingscentrum Enkidoe
Adres: Oudewand 13, Zutphen

De avond kost € 15,-. Mocht het bedrag voor de student een onoverkomelijke drempel opleveren dan kan hij/zij contact opnemen met de organisatie via secretariaat@nationalevertelschool.nl.

Aanmelden

Aanmelden gaat heel eenvoudig. Stuur een mailtje naar secretariaat@nationalevertelschool.nl of bel tijdens kantooruren op het telefoonnummer: 06 – 133 47 333.

Na de aanmelding krijg je een bevestiging toegestuurd. Daarna volgt een factuur inclusief BTW. Na betaling is de deelnemer definitief aangemeld en kun je deelnemen aan de inspirerende avond Het tekenen van de Filosofie van de Vrijheid.