Wat binnen is, is ook buiten je

Wat binnen is, is ook buiten je

Hoe werkt je eigen unieke persoonlijkheid door in je personages?

We zijn verheugd dat Erica Rijnsburger een masterclass voor onze cursisten wil verzorgen. Erica heeft veel schrijfworkshops verzorgd en gewerkt met autobiografisch schrijven. Voor elke verteller en schrijver is het belangrijk dat je je personage goed kent. In deze masterclass zal je zowel naar je eigen persoonlijkheid kijken als die van onze personages. Deze masterclass is geschikt voor zowel vertellers als schrijvers.

de Myers Briggs Type Indicator

Voor schrijvers en vertellers van verhalen vormt de nature – nurture discussie een bron van inspiratie. Wat binnenin ons is, wil gekend worden en naar buiten treden. Maar wat is er precies in ons? Welke kwaliteiten en talenten hebben we meegekregen en hoe zijn deze verder gevormd en gestimuleerd door onze opvoeding, het onderwijs dat we genoten hebben en de dingen die we meegemaakt hebben? En welke kwaliteiten liggen nog ergens te sluimeren in ons onbewuste en worden alleen zichtbaar in de fantasie die we gebruiken in onze verhalen? Dit geldt niet alleen voor onze kwaliteiten en talenten, maar ook voor onze opvattingen, vooroordelen, voor- en afkeuren. Eenmaal rustend in bewuste of onbewuste nemen we onze omgeving waar overeenkomstig deze oordelen die na verloop van tijd een deel worden van onze persoonlijkheid.

Spelen met de persoonlijkheid van de schrijver/verteller is daarom een leuke uitdaging en die willen we in de Masterclass verder uitdiepen. Voor een deel zullen we daarin gebruik maken van de MBTI – de Myers Briggs Type Indicator. Het is één van de oudste persoonlijkheidsinstrumenten en veel latere instrumenten zijn daarop gebaseerd. Katherine Briggs was schrijfster in de vorige eeuw en wilde haar personages meer diepgang geven. Om dat te kunnen doen ontwierp zij samen met haar dochter Isabel Myers een systematisch overzicht van verschillende soorten persoonlijkheden. Ongeveer in dezelfde tijd bleek Carl Gustav Jung in Europa met iets vergelijkbaars bezig te zijn. De systemen zijn geïntegreerd en de MBTI was geboren.

De MBTI gaat over vier belangrijke denkfuncties die veel van ons doen en laten, van onze oordelen en veroordelen, van onze voor- en afkeuren bepalen. Je eigen Type kennen en doorgronden zorgt ervoor dat je de personages in je verhalen op een andere wijze gaat bekijken. De interacties tussen je personages kunnen zich verlevendigen en je zogenoemde ‘monoloog interieurs’ worden interessanter, zeker als je een Type uitwerkt dat tegengesteld is aan dat van jouzelf.

Verder kent elk Type zijn eigen ‘dramatiek’ met de daarbij behorende manipulaties en andere egostrategieën – ook die zullen we verkennen in deze Masterclass. Daarnaast leer je hoe je een biografie kunt ontwerpen van je personages.

Praktisch

Door wie: Erica Rijnsburger, meer informatie over haar vind je op www.elenchis.nl.

Programma

• Ochtend – lang leve de verschillen, verkenning van de MBTI en ontdekken van het Type van je favoriete personages.
  • Middag – ‘games people play’, verkenning van egostrategieën en biografisch kijken naar je personages.

Wij vragen bijdragen naar draagkracht. Wat is voor jou haalbaar?

• € 95,- kortingsbijdrage inc. 21% btw
  • € 130,- normbijdrage inc. 21% btw
  • € 170,- ondersteuningsbijdrage inc. 21% btw
  • € 195,- zakelijke inschrijving ex. 21% btw

Bovenstaande bedragen zijn inclusief 21% BTW

De prijs mag geen belemmering zijn om deel te nemen. Voor noodzakelijke reducties kun je contact openemen met de school.

Aantal deelnemers
Minimaal zes en maximaal zestien.

Aanmelden gaat heel eenvoudig. Stuur een mailtje aan a.elzenga@nationalevertelschool.nl of bel rechtstreeks met Ailun op M: 06 – 184 340 04. Je krijgt dan per e-mail een factuur met IBAN opgestuurd met het afgesproken bedrag. Na betaling ben je definitief aangemeld.

Kosteloos annuleren is mogelijk tot een kalendermaand voor aanvang van de training; daarna geldt: tot twee weken voor aanvang teruggave van de helft van het bedrag, daarna is geen teruggave meer mogelijk.

De VOF Nationale Vertelschool is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 30.222.493.