Opmaat honderdjarig jubileum Grondsteenspreuk

8 Verdiepende avonden rondom de Grondsteenspreuk met verhalenverteller Wim Wolbrink

De brand van het eerste Goetheanum heeft immens veel teweeg gebracht. Tijdens de brand van dit wonderschone gebouw werd de kiem gelegd voor de Grondsteenspreuk die een jaar later het levenslicht zag. Voor de leek een ondoorgrondelijke spreuk. Toch kan het leven met de inhoud van deze spreuk leiden tot ongekende inzichten in de geestelijke wereld. Met deze inzichten zijn ineens sprookjes, sagen, legenden en mythen te begrijpen en te duiden. Omgekeerd geldt: Kunnen wij met verhalen doordringen in de diepten van deze spreuk.

Vragende richtingaanwijzers

• Welke verhalen helpen ons de Grondsteenspreuk te begrijpen en te verdiepen?
  • Welke schilderijen en andere kunstuitingen helpen ons de Grondsteenspreuk te begrijpen?

Op een speelse en praktische wijze wordt met verhalen, waarnemingsoefeningen, spelvormen, gesprekken en tekeningen de Grondsteenspreuk beleefbaar gemaakt.

Gastheer en docent Wim Wolbrink

Wim Wolbrink (1965) is verteller, verteldocent, verteltrainer, oprichter van de Nationale Vertelschool en menskundig adviseur. Verder is Wim Wolbrink organisator van symposia en festivals waarin het vertellen centraal staat. Zijn opleiding tot verhalenverteller heeft Wim Wolbrink gevolgd aan het gerenommeerde Emerson College in East Sussex, Engeland. Met een verhaal, legende, mythe, sprookje of sage opent Wim Wolbrink de innerlijke wereld van de luisteraar. Ieder mens heeft de gave om met zijn zogenoemde ‘derde oog’ een innerlijke voorstelling te scheppen. Via die weg kan een mens beginnen door te dringen in de diepte van de Filosofie van de Vrijheid.

Data, tijd, locatie

We verdiepen de Grondsteenspreuk op de acht woensdagavonden van 21 september  t/m 16 november 2022. We werken van 20:00 tot 21:30 uur. De foyer gaat open vanaf 19:40 uur. Na 21:30 gaat de herberg open. Dat betekent dat de deelnemers informeel met elkaar kunnen napraten. Deze vorm van nabeschouwen wordt door de meeste deelnemers zeer op prijs gesteld.

Cee Spot / Campus Offices
Brouwerijstraat 1
7523 XC Enschede

De cursus kost €160,-. Dit is inclusief werkmaterialen, catering en BTW. Mocht het cursusbedrag voor je een onoverkomelijke drempel opleveren dan kun je contact opnemen met de organisatie via secretariaat@nationalevertelschool.nl.

Aanmelden gaat heel eenvoudig. Stuur een mailtje naar secretariaat@nationalevertelschool.nl of bel tijdens kantooruren op het telefoonnummer: 074 – 2422696. Bij aanmelden graag het volgende vermelden:
– welke cursus
– prijs cursus
– naam / adres /  e-mail / telefoonnummer (dit voor een vlotte financiële en administratieve afhandeling)