Verdieping Apocalyps

Eéndaagse verdieping

Apocalyps

Het huidige wereld- en mensbeeld reduceert de mens tot een nietig stofje in het wereldbestel. Een klompje nietszeggende moleculen dat toevallig ontstaan is en niet meer dan via de ‘survival of the fittest’ d.m.v. zijn denkvermogen, een tikkeltje beter presteert dan de andere levende wezens.
Het bestuderen van de Apocalyps nodigt uit tot iets anders. Door het waarnemen van je eigen denken en je vragen te stellen naar de herkomst, gebruik en toekomst van je bewustzijn kun je tot iets veel vruchtbaarders komen: de mens als door en door geestelijk wezen, als levende uitdrukking van het centrum van de oneindige grote kosmos.
Zo bezien geeft de Apocalyps hoop en spoort op een gezonde wijze de wil van de lezer aan. Maar de Apocalyps laat ook zien waar de mens precies staat in de wereldontwikkeling en welke urgente stappen in diens bewustzijn gezet moeten worden.

Gebruikte afbeelding

De afbeelding hierboven is een schilderij van Viktor Vasnetsov en is geschilderd in 1887. Het stelt de vier ruiters van de Apocalyps voor.

Duizelingwekkende beelden

Het boek de Apocalyps naar Johannes zit zo vol beelden dat het bij menigeen kan gaan duizelen. De vier ruiters op een paard, het verbreken van de zeven zegels, de zeven bazuinen, de jonkvrouw staand op de maan. Hoe moeten we al deze machtige beelden duiden? Velen denken dat de Apocalyps het einde van de wereld inluidt.

De Apocalyps bestuderende kunnen we beter concluderen dat het een nieuwe fase inluidt en de mens aanspoort zich daarmee te verhouden vanuit inzicht en vrije wil. De Apocalyps inspireert, zet in gang en doet een groot beroep op de lezer.

Op een intensieve, speelse en praktische wijze pogen wij, met verhalen, waarnemingsoefeningen, spelvormen, gesprekken en tekeningen, het boek de Apocalyps voor de deelnemer te ontsluiten. Het inzetten van sprookjes en mythen vormt een belangrijk onderdeel van de lessen, evenals het duiden van de dierenriem, en de zeven Apocalyptische zegels.

Wat heb je eraan?

Tijdens deze creatieve ééndaagse zullen we op zoek gaan naar het wezen van de wereldontwikkeling en de mens die daarin prominent een alomvattende plek inneemt. Hierdoor kan het zijn dat de deelnemer zich een nieuwe plek weet te verwerven in diens huidige persoonlijk leven.

Voor wie is het?

Voor iedereen die geïnteresseerd is om binnen het kader van een creatieve é´ndaagse workshop grote maatschappelijke thema’s te verkennen, te verdiepen en bereid is zichzelf te ontwikkelen en uit te dagen.

De Docent

Wim Wolbrink vertelt al vele jaren verhalen in binnen- en buitenland op festivals, in theaters, bedrijven en bij mensen thuis. Leuke, spannende, meeslepende verhalen. Mythen, sagen, legenden, fabels en wonder tales.
Zijn opleiding tot verhalenverteller heeft Wim Wolbrink genoten aan het Emerson College in East Sussex, Engeland. Wim is naast verteller en docent ook menskundig adviseur. Verder organiseert hij symposia en festivals waarin het vertellen een prominente plek heeft.
Sinds zijn laatste studie in Engeland verzorgt hij meer en meer inspirerende workshops, trainingen en studiegroepen waaronder:
– Filosofie van de Vrijheid
– Sociale Economie
– Wat is de mens en wat is diens taak?
– De Apocalyps

Wims websites

Volg de activiteiten van Wim Wolbrink op Twitter! @Wim_Wolbrink

Lesdag en tijden

• Zaterdag 15 juni 2019

Dagopbouw

• 09:30  inloop met koffie, thee en iets lekkers
  • 10:00  werkblok I
  • 11:20  koffie pauze
  • 11:40  werkblok II
  • 13:00  middag pauze met lunch
  • 14:00  werkblok III
  • 14:50  theepauze
  • 15:10  werkblok IV
  • 16:00  einde

Leslocatie en adres

• Locatie: Elisabeth Vreedehuis Den Haag
  • Adres: Riouwstraat 1  2585 GP  Den Haag

Wij vragen bijdragen naar draagkracht. Wat is voor jou haalbaar?

• € 95,- kortingsbijdrage inc. 21% btw
  • € 130,- normbijdrage inc. 21% btw
  • € 170,- ondersteuningsbijdrage inc. 21% btw
  • € 195,- zakelijke inschrijving ex. 21% btw

Bovenstaande kosten zijn inclusief koffie, thee, lekkers en lunch.

Aanmelden gaat heel eenvoudig. Stuur een mailtje aan info@nationalevertelschool.nl of bel met ons kantoor op T: 074 – 2422696. Je krijgt dan per e-mail een factuur met IBAN opgestuurd met het afgesproken bedrag. Na betaling ben je definitief aangemeld.

Kosteloos annuleren is mogelijk tot twee weken voor aanvang van de training; daarna geldt: tot een week voor aanvang teruggave van de helft van het bedrag, daarna is geen teruggave meer mogelijk.

Vragen?

Je kunt altijd even bellen of mailen met ons kantoor

De VOF Nationale Vertelschool is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 30.222.493