Studiegroep ‘Wat is de Mens en wat is zijn Taak?’

De Studiegroep

Wat is de Mens en wat is zijn Taak?

Inleiding

De Studiegroep is een nieuw initiatief van de Nationale Vertelschool. Binnen de Studiegroep verkennen en verdiepen we op creatieve wijze grote levensthema’s. Het komende thema is Wat is de Mens en wat is zijn Taak?

We doen dit op tien dinsdagavonden vanaf dinsdag 18 september t/m dinsdag 27 november 2018. De opzet van deze studiegroep is zo vormgegeven dat de avonden onafhankelijk van elkaar gevolgd kunnen worden.

Wij gaan in deze studiegroep onderzoeken wat de mens in wezen is. Bestaat de mens slechts uit een fysiek lijf? Of is er meer dat wij niet met onze zintuigen kunnen zien maar wel te weten kunnen komen? En hoe dan? Een inspirerende studiegroep met verhalen, teksten, tekeningen en heel veel oefeningen om door te dringen tot het wezenlijke van de mens. Hebben wij eenmaal een gevoel en idee ontwikkeld wat de mens is dan komt de volgende vraag: Wat is dan zijn taak hier op aarde? Een uitstap naar wat dit betekent voor het huidige onderwijs zal niet ontbreken.

Wat heb je eraan?

In deze creatieve studiegroep zullen we op zoek gaan naar het wezen van de mens. Een verrassende ervaring kan ontstaan door te ontdekken dat het delen van en luisteren naar verhalen een groot hulpmiddel kan zijn om door te dringen tot het wezen van de mens. Veel vragen kunnen hiermee opgelost worden. Nieuwe vragen zullen ontstaan.

Voor wie is het?

Voor iedereen die geïnteresseerd is om binnen het kader van een creatieve studiegroep grote maatschappelijke thema’s te verkennen en te verdiepen.

Welke hulpmiddelen hebben we?

• Verhalen uit de geschiedenis
  • Delen van elkaars persoonlijke verhalen
  • Inzetten van sprookjes en andere volksverhalen
  • Creatieve opdrachten
  • Goetheaans-gesprek

Wat zijn de boeken van waaruit we werken?

• Wetenschap van de geheimen der ziel
  • Theosofie

Beide boeken zijn van de grondlegger van de Vrijeschool de Oostenrijkse filosoof dr. Rudolf Steiner

De docent

Wim Wolbrink vertelt al vele jaren verhalen in binnen- en buitenland op festivals, in theaters, bedrijven en bij mensen thuis. Leuke, spannende, meeslepende verhalen. Mythen, sagen, legenden, fabels en wonder tales

Wim: Het zien van een verhaal is het bewijs van het hebben van een innerlijke wereld

Zijn opleiding tot verhalenvertellen heeft Wim Wolbrink genoten aan het Emerson College in East Sussex, Engeland. Wim is naast verteller en docent ook menskundig adviseur. Hij organiseert symposia, festivals en studiegroepen waarin het veelzijdig gebruik van verhalen een prominente plek in neemt.

Wims websites

Volg de activiteiten van Wim Wolbrink op Twitter! @Wim_Wolbrink

Lesdagen en tijden

Dinsdagavonden

• 18, 25 september
  • 2, 9, 16, 30 oktober (23 oktober herfstvakantie)
  • 6, 13, 20, 27 november 2018

De opzet is zo vorm gegeven dat de avonden onafhankelijk van elkaar gevolgd kunnen worden.

• We werken van 20:00 – 21:30 uur
  • Inloop 19:45 uur en napraten kan tot 22:00 uur

Leslocatie en adres

• Leslocatie: de vrijeschool de Noorderkroon
  • Adres: Olieslagweg 138 7521 JG Enschede

Om het gebruik van de ruimte van de Noorderkroon, koffie, thee en lekkers te kunnen bekostigen vragen wij een vrijwillige donatie.

Voor hen die draagkrachtig zijn vragen wij een richtbedrag van € 15,- per avond.

Aantal deelnemers

Niet van toepassing

Aanmelding

Vragen?